
Tinka Tündi
Hogyan dolgozom?
A VAM (Virtuális Asszisztensek Magyarországon) 2017 óta készít felméréseket a virtuális asszisztens piac helyzetéről. Legújabb felmérésük eredményét augusztus elején tették közzé.
(A korábbi felmérések itt olvashatók, a legújabb pedig itt.)
A felmérést én is kitöltöttem, a következőkben a felmérés kérdései olvashatók, illetve kifejtve, az én válaszaim.
„Fő, vagy mellékállásban végzik jellemzően szolgáltató tevékenységüket a virtuális asszisztensek?”
A felmérés alapján a többségnek ez a főállása, én mellékállásban vagyok virtuális asszisztens, ami nem jelenti azt, hogy ezek a feladataim háttérbe szorulnak. A folyamatos kommunikáció híve vagyok, igyekszem mindig jelezni a megbízómnak, mivel, hol tartok, mennyi időre van szükségem egy-egy feladat esetén, illetve egyeztetni, hogy ez a megbízóm részéről elfogadható-e.
„Mikor dolgozik egy virtuális asszisztens?”
Én elsősorban kora reggel és este, illetve hétvégén dolgozom, de természetesen ez is megbeszélés kérdése és előre egyeztetve hétköznap napközben is elérhető vagyok.
„Mennyire képzettek a virtuális asszisztensek?”
A felmérés alapján a legtöbb virtuális asszisztensnek főiskolai vagy egyetemi végzettsége van, én is ezt a tábort erősítem főiskolai kommunikációs, illetve egyetemi közgazdász diplomámmal. Emellett bér- és TB ügyintéző vagyok, illetve folyamatosan képzem magam, jelenleg a tartalommarketing, SEO, illetve a Google eszközök területén.
„Van egyáltalán offline irodai tapasztalatuk a virtuális asszisztenseknek?”
“A felmérés eredményei szerint az online vállalkozástámogatók többsége az irodai környezetben szerzett több, mint 6 éves tapasztalatát ülteti át a virtuális környezetbe és segíti széleskörű tudásával a hozzá forduló vállalkozókat.” Hasonlóan az eredményhez, 6 éves irodai tapasztalattal kezdtem el virtuális asszisztenciával foglalkozni.

„Aktív nyelvtudás“
A virtuális asszisztensek többsége beszél nyelveket, ahogyan én is. Angolul szóban és írásban is vállalok asszisztensi, adminisztratív feladatokat, németül pedig elsősorban írásban piackutatást, adatgyűjtést. (Középfokú nyelvvizsgám van mindkét nyelvből.)
„Hogyan biztosítja egy virtuális asszisztens, hogy maximálisan kiszolgálja az ügyfelei igényeit?“
Véleményem szerint a legfontosabb a folyamatos kommunikáció és visszajelzés, illetve az idővel kialakult bizalom.
„Ad-hoc, projekt, vagy hosszú távú megbízásokat vállalnak a virtuális asszisztensek?“
A felmérés alapján mindkettő jellemző a virtuális asszisztensek munkájára, ez abszolút igaz az én esetemben is. Feladattól, projekttől függően mindkettő lehetséges, de akár egyszeri néhány órás megbízás is.
„Hogyan biztosítják ügyfeleik számára az elvégzett munka minőségét?”
Ahogy korábban írtam, szerintem a legfontosabb a folyamatos kommunikáció, főleg a munka elején. Ha hosszú távú a megbízás, akkor pedig idővel kialakul, hogy a megbízómnak mire van igénye, mit vár el, illetve én is folyamatosan kérek visszajelzést a munkámmal kapcsolatban. Ezen kívül szerintem nagyon fontos megismerni a megbízóm vállalkozását, hogy mi a pontos célja, kiket szeretne elérni, ki a célközönsége – tehát ne csak a részfeladatot ismerjem (amivel megbíztak), hanem a “nagy egészet”.
„Milyen csatornákon folyik a kommunikáció, a feladatok átadása, nyomonkövetése?“
Ezt a megbízóm igényeihez igazítom. Én az e-mailes kommunikációt szoktam javasolni (átlátható, visszakereshető), telefonos egyeztetéssel kiegészítve.
„Milyen díjszabással dolgoznak a virtuális asszisztensek?“
A többség átlagára 2.001-4.000 Ft, én átlagosan 3.500 Ft-os óradíjjal dolgozom, de az árazás nagymértékben függ az elvégzendő feladatoktól.
„Csomag, vagy óradíj a jellemzőbb?“
Ahogy a legtöbb virtuális asszisztens, nálam is mindkettő jellemző. Úgy gondolom, egy együttműködés elején mindkét félnek jobb az óradíj (természetesen előre egyeztetve, hogy mi a maximális óraszám vagy milyen időközönként jelezzem, hol tartok a feladattal), később pedig egyszerűbb csomagárat meghatározni hosszú távú együttműködés során.
A kérdések és az eredmények forrása, illetve a bejegyzés ötletadója: Virtuális Asszisztensek Magyarországon – Mi a TOP 10 virtuális asszisztens szolgáltatás?