Tinka Tündi OnlineAsszisztencia

Tinka Tündi

“Titkárnő 3.000 Ft-os óradíjért?”

Többször láttam már ezt a – vagy ehhez hasonló, erre utaló – kérdést, megjegyzést online asszisztensek hirdetései alatt.

Ezt rögtön a matek szokta követni: 3.000 Ft x 168 óra… “félmillió forint adatrögzítésért?” Nem. Elmondom, miért.

Miért ennyi az annyi?

Amikor a vállalkozásom indulását terveztem, adatokat gyűjtöttem, megnéztem a már piacon lévő szolgáltatók árait, akkor láttam, hogy 3.000 Ft alatti órabérrel kevesen dolgoznak (vagy pont ők nem tüntetik fel az árakat a weboldalukon, ezt persze nem tudhatom…).

Mivel ezelőtt én is munkavállalóként dolgoztam, dolgozom – ráadásul HR, toborzás területen, a fizetési igények bűvkörében -, első ránézésre (de tényleg csak ekkor) én is összeszoroztam a számokat. Aztán elkezdtem gondolkozni, hogy miért ennyi az annyi.

online_asszisztencia_ar

Vegyük példaként a fent említett adatrögzítést. (Bár nem egészen jó példa, – később azt is leírom, miért – szemléltetésnek jó lesz.)

A fizetesek.hu adatai alapján egy adminisztratív alkalmazott átlag bruttó bére Budapesten, 1-2 éves tapasztalattal, érettségivel 312.276 Ft. A munkáltató terheivel együtt ez (alapesetben 17%)  365.363 Ft költség.

Hogy dolgozni tudjon, számítógépre mindenképpen szüksége van (egyszeri 100.000 Ft költséggel mindenképpen számolhatunk, de nyilván határ a csillagos ég).

Munkavállalóként ráadásul akkor is fizetni kell a bérét és a munkáltatói terheket, ha beteg, illetve szabadságra megy. (20 nap az alapszabadság, tehát ~1 havi bérét a pihenésért kapja.) 

Már nem is tűnik olyan soknak a 3.000 Ft-os órabér, igaz?

Ezzel szemben egy online asszisztens a saját eszközeivel dolgozik, ha beteg lesz vagy pihenni szeretne, akkor ezért az időért nem kell fizetnie a megbízójának.

(Ráadásul a 3.000 Ft-ból még adózik, fizeti az internet, a telefon költségeit, eszközt vásárol és tart karban, amivel dolgozni tud, stb., és akkor még nem beszéltünk a képzésekről, amiken azért vesz részt, hogy naprakész tudással álljon a megbízói rendelkezésére. Ezek nyilván nem tartoznak a megbízójára, hiszen mindenkinek vannak költségei, csak a teljesség kedvéért írom le.)

online_asszisztencia_koltsegek
És hogy miért nem jó az adatrögzítős példa?

Mert ha valaki teljes munkaidős adatrögzítőt (titkárnőt, irodavezetőt, stb.) keres, akkor nem online asszisztensre van szüksége.

Ugyancsak egy online asszisztens hirdetése alatt jegyezte meg valaki, hogy az online asszisztensek majd elveszik a munkát az adminisztratív alkalmazottaktól… Ez több okból sem igaz. 

Egyrészt egy online asszisztens nem egy ügyféllel dolgozik (ez valószínűleg amúgy is bújtatott munkaviszony lenne…), ráadásul nem (csak) klasszikus adminisztratív feladatokat lát el.

Nem végrehatja a kapott feladatokat, sokkal inkább partnerként vesz részt a vállalkozó munkájában, vele együtt ötletel, tervez, javaslatokat ad a folyamatok optimalizálására.

Az online asszisztensek munkájának célja tehát egyéni vállalkozások, kisvállalkozások támogatása a legváltozatosabb területeken, igen rugalmas feltételekkel.

Azaz tulajdonképpen nem is érdemes adatrögzítő, titkárnő, stb. munkakörökhöz hasonlítani sem feladatok, sem órabér tekintetében.